روش اعتبار سنجی فروشندگان خارجی

یکی از مهم ترین چالشهای پیش روی یک بازرگان در واردات کالا ,پیدا کردن فروشنده خارجی قابل اعتماد است. به خصوص در مواقعی که شما برای اولین بار از وی خرید می کنید.
همانطور که می دانید به خاطر شرایط تحریمی و عدم ثبات سیاسی و مشکلات عدیده ای که جهت مبادلات ارزی پیش روی بازرگانان ایرانی وجود دارد, این موضوع به یکی ازچالش های اساسی سد راه آنان تبدیل شده است و چاره ای جز خرید نقدی و یا T/T برای آنان باقی نگذاشته است.
حال سوال مطرح شده در اینجا این است:
چگونه فروشنده خارجی خود را اعتبار سنجی نمائیم تا در روند تجارت خود دچار ضرر و زیان نشویم?

با چندین روش می توان اعتبار فروشنده خارجی را سنجید:

1- وب سایت و جستجوی اینترنتی وچک کردن شماره ثبت و کد اقتصادی شرکت یا مجوزهای فعالیت آن

در اولین گام برای چک کردن صحت و اعتبار یک شرکت می توانید به بررسی وب سایت و جستجوی نام شرکت در گوگل اقدام نمایید. البته می بایست از جعلی نبودن وبسایت شرکت نیز مطمئن شوید. سایتی که دارای تمامی جزییات از قبیل ادرس دقیق, شماره تماس باشد. و یکی از روش های دیگر برای اطمینان از وجود شرکت گرفتن تماس تلفنی با آن شرکت مربوطه است.

2- اعتبار و شهرت برند شرکت

معمولن هر شرکت معتبر و دارای اعتباری از یک برند ثبت شده و معتبر برخوردارمی باشد که با توجه به نوع فعالیت و تخصص مربوطه در صنف مورد نظر خود دارای اعتبار می باشد. بنابراین همیشه این را در نظر بگیرید که شرکت مورد نظرتان ازنظر برند دارای شهرت و اعتبار مورد نیاز باشد.

3- تعداد نیروی انسانی شرکت

قاعدتا هرچه تعداد نیروی انسانی یک شرکت زیادتر باشد نشان دهنده اعتبار بیشتر و بهتر و توان مالی بهتر آن شرکت می باشد و از طرفی دیگر این تعداد نشاندهنده توان نیروی بیشتر انسانی و در نتیجه تحویل به موقع تعدات در انجام کار و تحویل کالای مدنظر می باشد.

4- بررسی تعدادمشتریان قدیمی و پروژه های انجام شده توسط آن شرکت

یکی از شاخصهای ارزیابی شرکت ها در واقع بررسی عملکرد اجرایی تعهدات قبلی آنها می باشد. شرکت های دارای سابقه درخشان قطعا رزومه کاری خود را در وب سایت خود قرارداده و شرکتی که در این شاخص ها وضعیت مناسبی دارند با احتمال بیشتری توان پاسخ گویی و برآورده کردن تعهدات خود را دارند.

5- بررسی منابع مادی و دارایی های منقول و غیر منقول در اختیار شرکت خارجی

قطعا دارایی و اموال منقول و غیر منقول یک شرکت اعم از زمین, ساختمان,تجهیزات تولیدی, منابع با نشان دهنده اعتبار آن می باشد. شرکتهایی که از نظر مالی ضعیف هستند قاعدتا دچار مشکلات عدیده ای بوده و در انجام تعهدات کاری خود نیز ممکن است دچار مشکل شوند. بنابراین توجه به وضعیت مالی و ترن آور مالی یک شرکت یکی از شاخصه های اعتباری آن ها قلمداد می گردد.

6- بانک ها و موسسات مالی که طرف حساب خارجی در آن حساب دارد.

یکی از شاخصه های بررسی اعتبار فروشندهخارجی, موضوع همکاری آنها با بانک ها و موسسات مالی معتبر می باشد.

زیرا بانک ها معمولن منابع خود را در اختیار شرکت های ورشکسته یا ضعیف از نظر مالی قرار نمی دهند.

7- سفر حضوری به آن شرکت و تحقیق میدانی

درپایان توصیه ما به شما این است در مواقعی که حجم معامله رقم بسیار بالایی است و پروژه اجرایی شما به صورت کلان می باشد بهتر است در صورت امکان با بازدید حضوری از آن شرکت و بررسی میدانی و تحقیق و تفحص دقیق نسبت به اعتبار سنجی و صحت آن شرکت اقدام فرمایید. لازم به ذکر است درمواقعی که این امکان برایتان محیا نبود, در صورت امکان از فرد امین و قابل اعتماد که درکشور مورد نظر مستقر می باشد و مورد اعتماد شماست درخواست کنید که این کار را به جای شما به عهده بگیرد.

فرم درخواست ارزیابی فروشندگان خارجی

تیم متخصصان ما با سرعت  به درخواست شما پاسخ خواهند داد. ما در خدمت شما هستیم تا اطمینان حاصل شود که هر گامی که در مسیر به بازارهای جهانی برداشته می‌شود، با دقت و موفقیت انجام شود.با ما همراه باشید تا تجربه‌ی کسب و کار شما به یک موفقیت بین‌المللی تبدیل شود.